Bosch zal voor 2014 3 totaal nieuwe motorversies op de markt brengen , maar hebben allemaal hetzelfde ontwerp en uitzicht . Het bestaande systeem 2013 blijft hiernaast ook gewoon doorlopen en zal iets gunstiger geprijsd worden . Het systeem 2013 zal dan de naam classic+ krijgen .
Overzicht van systemen in 2014 :
De middenmotoren 2014 zullen iets hoger in de fiets liggen . Dus iets meer grondspeling . Een voordeel dus voor de elektrische mountainbikes. Hij wordt iets kleiner en eivormig ipv langwerpig . Aandrijfftandwiel zal 16 tot 20 tanden zijn vooraan ipv 36 tot 46 bij het vorig model. Dit zal een verbetering zijn voor het vertrekken bij lagere cadans . Motor zal meer kracht hebben bij vertrek met grote versnelling (motor maakt meer toeren dus zit hier ook een groter koppel voor de performance motor 60 NM ipv 50 bij vorig model ) Het geluid van de motor is fel gereduceerd ten opzichte van het vorig model . Het opdrijven van deze motor is door gebruik van kleiner voortandwiel en hoger motortoerental niet zo makkelijk meer .
Batterijen zullen 300 en 400 WH blijven. Tevens zal het ook mogelijk zijn om te laden zonder batterij uit de fiets te halen . Batterijen zijn er in pakdrager uitvoering en frame uitvoering . Kleur grijs voor active lijn en zwart voor performance lijn. Batterijlader zal wel wijzigen omdat laadcontacten kleiner worden . Tevens wordt de batterijlader nog iets compacter.
Hmi en stuurbediening blijven ongewijzigd . Maar deze heeft voor de Active lijn een grijze kleur en voor de Performance lijn een zwarte kleur .
In de loop van 2014 komt Bosch ook met een nieuwe hmi (computer) waarin navigatie ,fitness functies en bluetooth in verwerkt zal zitten. Maar meer daarover hieronder.
Zijn nieuwe 3-sensoren-concept voor kracht, trapfrequentie en snelheid zorgt met 1000 sensormetingen per seconde voor een optimale afstemming van krachten en daarmee voor een uniek rijgevoel . Het nieuwe design staat garant voor meer bodemvrijheid en maakt de Drive Unit lichter en compacter. De Drive Unit Performance is robuust, onderhoudsvrij, trillings- en geluidsarm en overtuigt bovendien met schakelherkenning en veilige kettingloop voor soepel schakelen en minder slijtage.
De middenmotor Active maakt een gevoelvolle, harmonische trapondersteuning mogelijk tot een maximale snelheid van 25 km/h.
Met de middenmotor Active Lijn levert Bosch het meest veelzijdige product op maat voor de moderne eBiker, voor alledaagse ritten en minder alledaagse tochten. Zijn vele talenten zoals efficiëntie , ergonomie, design en hightech vallen naadloos samen en zijn perfect op elkaar afgestemd. Het nieuwe aandrijvingsconcept combineert de prestaties van Active met die van de eBiker en zorgt zo voor een perfect gedoseerde trapondersteuning, PowerPacks. De Active Line is optioneel ook verkrijgbaar met terugtraprem en staat garant voor een nieuw, uniek rijcomfort.
De middenmotor Performance ontwikkelt een dynamische voelbare en toch constante kracht . Beide varianten cruise (25) en speed (45) leveren opvallende power voor wendbaar en sportief e-bike fietsen .
De motor performance Line biedt een volledig nieuw rijgevoel voor iedereen die houdt van energie en power, op zoek is naar nieuwe sportieve uitdagingen en dynamisch wil rijden. Zowel met Cruise tot 25 km/h als met Speed tot 45 km/h levert de Performance Line een krachtige bundel energie en dynamiek op asfaltwegen, veldwegen, passen en single trails. Het uiterst energieke aandrijvingssysteem is daarbij impulsief maar toch goed in te tomen . Zijn vermogen is exact afgestemd op de kracht van de eBiker zelf en zorgt voor de juiste ondersteuning op elk terrein en bij iedere versnelling . Van vlak tot steil. Van gematigd tot volle kracht.
Vermogen : 250 watt cruise 25 km/u en 350 watt voor speed 45km/u
Ondersteuningsniveau % : Active motor : Eco 50 , Tour 120 , Sport 190 , Turbo 250 Performance motor: Eco 50 , Tour 120 , Sport 190 , Turbo 275
Max koppel : Performance motor Eco 40nm , Tour 50nm , Sport 55nm , Turbo 60nm Active motor Eco 35nm, Tour 40nm , Sport 45nm , Turbo 48nm
Startrijgedrag : Voor performance motor sportief , Active motor rustig
Max ondersteunings snelheid : Active 25 km/u , Performance cruise 25km/u , Performance speed 45km/u
Schakelherkenning : Ja
Gewicht : Minder dan 4 kg
Hieronder een tabel met wat de motor extra geeft boven uw eigen kracht:
Met de boordcomputer Intuvia beschikt het nieuwe eBIke-systeem over een veelzijdige besturing met losse, veilige bedieningsunit aan het stuur.
Het kleine, ergonomische en technische meesterwerk is intuïtief te bedienen en zijn display is zelfs bij zonlicht heel goed leesbaar. Het schakelen tussen de vijf rijmodussen plus de duwhulp en het oproepen van informatie zoals snelheid, laadniveau van de accu, afstand en nog veel meer is heel eenvoudig. Zelfs een nauwkeurige aanpassing van de afstandsmeting is nu mogelijk met een druk op de knop . Je kan deze computer bedienen zonder handen van het stuur los te laten.
Ook los van de fiets is Intuvia een nuttige informatiebron voor alle gewenste toergegevens.
In de loop van 2015 komt Bosch met een totaal nieuwe computer.Deze zal nooit niet standaard worden aangeboden maar is altijd een extra optie . Richtprijs zal ongeveer op +- 400€ liggen . Zal ook de eerste alles in 1 computer op de markt zijn . Nyon in 2015 enkel te verkrijgen met aankoop fiets, waarschijnlijk in de loop van 2016 als optie.
De PowerPacks in het nieuwe Performance-design staan - als frame - of als bagagedrageraccu met 300 of 400 Wh - voor nog meer actieradius, hoge prestaties , uiterste laag gewicht en puur bedieningsgemak. Dankzij de draaggreep kunnen de frame-accu's heel gemakkelijk worden geplaatst en verwijderd . Nog gemakkelijker is het opladen direct op de Ebike.
De accu's beschikken over ongeëvenaarde energiedichtheid en zijn door het Battery Management System beveiligd tegen overlading, onderspanning, overhitting en kortsluiting
Met hun veelzijdige kwalitatieve eigenschappen staan de PowerPacks garant voor kilometers rijplezier en een lange levensduur .
De Bosch powerpacks zijn lithium-ion-accu's, dus ze ontladen zichzelf niet en kennen geen memoryeffect. Ze kunnen ook tussendoor op elk moment en heel gemakkelijk direct op de eBike worden opgeladen.
Met de nieuwe Bosch oplader gaat dat snel en moeiteloos. De kleine, lichte, robuuste en stille oplader met de nieuwe stekker en het praktische kabelklittenband is ideaal voor thuis en onderweg en zorgt voor uiterst korte oplaadtijden: de Powerpack 300 en PowerPack 400 zijn in maximaal 2,5 en 3,5 uur weer volgeladen. Een 50%-lading bereikt de PowerPack 300 al na 1 uur, de Powerpack 400 na 1,5 uur.
Klik hier voor nog meer info over de Bosch batterijen !!
Technische gegevens:
Spanning : 36 volt
Capaciteit (Ah): 300 batterij = 8.2Ah en de 400 batterij 11Ah
Energie inhoud : 300 batterij = 300Wh en de 400 batterij 400Wh
Gewicht : 300 batterij +- 2.4 kg en de 400 batterij +-2.5kg
Afmetingen: Frame accu : 325*92*90mm en de bagagedrager accu 372*76*122mm
Met de nieuwe Charger gaat dat snel en moeiteloos. De kleine, lichte, robuuste en stille oplader met de nieuwe stekker en het praktische kabel-klittenband is ideaal voor thuis en onderweg en zorgt voor uiterst korte oplaadtijden: de PowerPack 300 en PowerPack 400 zijn in maximaal 2,5 en 3,5 uur weer volgeladen. Een 50%-lading bereikt de PowerPack 300 al na 1uur , de PowerPack 400 na 1,5 uur .
deale omstandigheden:
Egaal terrein, ca 15km/u gemiddelde snelheid,geen tegenwind, ca buitentemperatuur van 20°,hoogwaardige afwerking van fiets,ideale bandendruk, ervaren e-bike rijder (schakelt juist), berijder minder dan 70 kg
Actieradius Active motor:
Eco : max 170km Tour: max100km Sport: max80km Turbo: max73km
Actieradius Performance motor:
Eco : max 160 Tour: max 90 Sport: max 70km Turbo: max 65
Actieradius 45 km/u (ideale omstandigheden + snelheid gemiddeld van 35 km/u)
Eco: max 100km Tour: max 70km Sport : max 55 km Turbo max: 40km